Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 20. szombat, Tivadar

Megkezdte a Déli pályaudvarhoz vezető alagút rézsűjének helyreállítását a MÁV

Újbuda   |   2015, március 5 - 13:11
Nyomtatóbarát változatSend by email

Megkezdődött a Déli pályaudvarra vezető alagút bejárata melletti-feletti támfal és rézsű ideiglenes helyreállítása. A munkálatokat a geotechnikai problémák megoldására szakosodott Gradex Mérnöki és Szolgáltató Kft. végzi, a kivitelezés legkésőbb április közepéig tarthat - állítja a MÁV Zrt. sajtóközleményében.

Eredetileg február 20-án ismertette volna a MÁV annak a kivitelezőnek a nevét, aki - akkori közlésük szerint - pályázati úton elnyerte és megkezdte volna a Déli pályaudvarhoz vezető alagút megcsúszott rézsűjének helyreállítási munkálatait. A sajtótájékoztatót azonban váratlanul, különösebb magyarázat nélkül visszavonták. Lapunk azonnal megkereste a vasúttársaság sajtóosztályát, hogy kiderítse mi áll ügy hátterében,de az automatikus válaszüzeneten kívül - melyben türelmünket kérték és közölték, hogy hamarosan minden kérdésünkre választ kapunk - más azóta sem érkezett. Az elmúlt két hétben nem történt előrelépés, ma délelőtt azonban közleményben tudtatta a MÁV Zrt., hogy megkezdődött a helyreállítás. Az alagút déli bejárata ugyan a XI. krületben, de a vasúttársaság területén található, éppen ezért nem volt kötelessége a MÁV-nak, hogy tájékoztassa Újbuda önkormányzatát a munkálatok megkezdéséről. Lapunk úgy tudja, cikkünk megirásáig nem is érkezett ilyen megkeresés.

A sajtóközlemény szerint a megfelelő szakmai tapasztalattal és felkészültséggel bíró céget versenyeztetési eljárás keretében választották ki. Az ideiglenes helyreállítás a munka megkezdésétől számítva ideális esetben három-négy hetet vesz igénybe, de az időtartamot külső körülmények – például az időjárás alakulása, nagy mennyiségű csapadék – is befolyásolhatjá - állítják.

Mint ismert, január 25-én támfalkövek hullottak a sínekre a Déli pályaudvari vasúti alagút kelenföldi oldalán, másnap pedig a támfal is megcsúszott. A MÁV Zrt. a támfal első megcsúszásakor lezárta az alagútnál lévő egyik vágányt és átszervezte a Déli pályaudvar közlekedését, január 31-én pedig teljesen lezárta a pályaudvart. Újbuda Önkormányzata független szakértőket kért fel az eset kivizsglására, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) szakértőinek műszaki jelentése szerint nem terheli felelősség az önkormányzatot a Déli pályaudvar forgalmának leállításához vezető rézsűcsúszásért. A szakvélemény kimondja, hogy a rézsű megcsúszását, és ennek következményeként az alagút kapuzatának sérülését az alsó dolomitrétegen végigcsurgó rétegvíz okozta, így a Csukló utcán összegyűlt csapadékvíz nem volt hatással az eseményekre.

A rézsűcsúszás és támfalomlás okait és a munkálatok költségeit illetően folyamatban vannak a vasúttársaság belső- és külső szakértői vizsgálatai, beleértve a geotechnikai- és hidrológiai szakvélemények összeállítását is.

A Déli pályaudvar vasúti közlekedésben betöltött feladatát jelenleg a Kelenföldi Vasútállomás látja el, a menetrend szerint a déliig közlekedő vonatok kindulási- és végpontja is Kelenföldön van jelenleg.

Újbuda